Огляд глобального ринку електромобілів


Огляд глобального ринку електромобілів

Ринок електромобілів динамічно розвивається, не дивлячись на постійні виклики. Якщо в 2012 році у світі було продано приблизно 130 тис. електромобілів, то у 2021 році ця цифра досягла 6,6 млн авто. З 2019 по 2021 рік, частка електрокарів в загальних продажах автомобілів зросла з 2.5% до майже 9%, незважаючи на пандемію, розриви ланцюгів постачання та подорожчання основних сировинних матеріалів.

Так, ринок електромобілів збільшив свою частку в продажах у три рази за останні три роки. Китай є лідером цього ринку та найбільшим його гравцем. Країна багата на критичні матеріали як для виробництва машини так і батарей, має декілька вітчизняних виробників, розвинені суміжні галузі та найбільший внутрішній ринок у світі. У 2021 році у Китаї було продано більше електромобілів (3.4 млн авто), аніж у всьому світі за 2020 рік.

Очікується, що цей тренд зростання продовжиться і у 2022 році (близько 1.4 млн авто за перші 4 місяці 2022 року). Це є наслідком вдалої комбінації бізнесових та державних рішень. Виробники представили вдалі нові моделі, а держава – системи субсидій. У Європі спостерігався деякий спад темпу зростання продажів, проте все одно кількість проданих електромобілів зросла на 70% у 2021 році, досягнувши 2.3 млн одиниць. При цьому, впродовж грудня електромобілі вперше перевершили за продажами дизельні автомобілі, їх частка сягнула близько 21% від усіх проданих авто. Лідерами тут є: Норвегія – понад 72% проданих авто, це електрокари; Швеція – 45%; Нідерланди – 30%.

Ринок електромобілів у США також демонструє зростання, майже подвоївши продажі у 2021 році (близько 500 тис. авто). Зараз частка електромобілів становить 4.5% від загальних продажів, що у два рази більше за 2020 рік. В інших куточках світу ринок автомобілів досі на початковій стадії. До прикладу, у Бразилії чи Індії на електромобілі припадає менше 2% від загальних продажів. При цьому зростає попит на електричні скутери та громадський транспорт. В Україні за 2021 рік було зареєстровано близько 9 тис. електромобілів, що на 20% більше за 2020 рік. До того ж зросла частка у реєстрації нових авто, близько 14% електромобілів. Зараз загальна їх кількість досягає приблизно 34 тис. авто.

В Україні попит споживачів зростає та зміщується в сторону екологічного транспорту. Необхідні для розвитку галузі фактори Важливим рушієм цього ринку є держава. Саме вдалі інструменти стимулювання та визначені цілі впливають на те, як розвивається автомобільна галузь загалом. ЄС планує встановити нульовий рівень викидів для нових авто з 2035 року. США взялися досягти ціль у 50% електромобілів від загальних продажів до 2030 року. Звичайно, для досягнення таких цілей потрібно паралельно розвивати інфраструктури.

Нинішній імпульс продажів можна підтримувати лише в тому випадку, якщо все більша частина населення матиме доступ до зручної та доступної зарядної інфраструктури. Урядам слід сприяти інвестиціям у цей сектор, мінімізуючи всі ринкові та неринкові бар’єри на шляху розгортання інфраструктури для електромобілів. Урядам також потрібно розвивати систему постачання ключових елементів виробництва акумуляторів. Саме налагоджені ланцюги постачання та тісне регіональне співробітництво стануть вирішальними факторами для розвитку індустрії.