Залізничні шляхи

Українська залізнична мережа управляється державою і є однією з найбільш розгалужених в Європі. Загальна довжина залізничних шляхів складає більше 20 тисяч кілометрів, 45% з яких – електрифіковано. Щорічно залізниця обслуговує понад 80% вантажних та 50% пасажирських перевезень в Україні.

За обсягом перевезень українська залізниця є 14-ою найбільшою в світі, 6-ою за обсягом пасажироперевезення та 7-ою найбільшою за перевезенням вантажу у світі.


Залізничні шляхи України повністю інтегровані із залізничними мережами сусідніх країн – Білорусі, Молдови, Польщі, Румунії, Словаччини, Угорщини та Російської Федерації. Українська залізниця також управляє 40 міжнародними прикордонними переходами та обслуговує 13 морських портів у басейні Чорного та Азовського морів.


Територію України перетинають три залізничні коридори № 3, № 5 та № 9. Загальноєвропейський транзитний коридор № 7, що йде через Дунай, пов’язаний з Україною через українські порти Ізмаїл та Рені.

Основною проблемою української залізниці є значний знос рухомого складу, що спричиняє значну неефективність транспортних перевезень. Середній ступінь зносу вантажних вагонів становить майже 90%, пасажирських – 92%. Майже всі локомотиви та 56% пасажирських вагонів мають середній вік понад 40 років.


З метою гарантування зростаючих обсягів експорту з України та досягнення цілей сталого економічного розвитку загальна потреба в інвестиціях в локомотиви в найближчі 25 років сягне близько 270 млрд грн. У 2018 році Укрзалізниця підписала рамкову угоду з GE Transportation про постачання дизельних локомотивів, частина виробництва яких локалізована в Україні. Наразі 30 нових локомотивів уже взяті в роботу і забезпечують майже 30% усіх залізничних вантажних перевезень.


За даними Українських залізниць, до 2030 року очікується зростання вантажних перевезень в середньому на 1,6-3,3%. Найбільш швидкі темпи зростання очікуються від експорту (з 2,6 до 7,3 млн тонн на рік) та внутрішніх перевезень (з 2,0 до 6,3 млн тонн рік). Це означає, що подальше інвестування в рухомий склад українських залізниць неминуче, що створює великі можливості для іноземних компаній.