Водний транспорт
Водний транспортний сектор України включає систему річкових та морських портів разом із допоміжною інфраструктурою, яка забезпечує функціонування експортно-імпортного сектору країни. Основною конкурентною перевагою є те, що всі порти на узбережжі Чорного моря мають теплі води, що забезпечує цілорічний доступ до Середземного моря та Атлантичного океану.
З 2022 року портова інфраструктура України зазнала значних пошкоджень, які на зиму 2024 року оцінюються у 0,85 млрд дол. США. Втрати стосуються як морських портів, так і об’єктів внутрішнього водного транспорту. Крім того, акваторії країни забруднені вибухонебезпечними предметами. Зокрема, після терористичного акту підриву Каховської ГЕС у водах Дніпра, Південного Бугу та на морських маршрутах виявлено значну кількість нерозірваних снарядів і боєприпасів. Це унеможливило судноплавство через Дніпро, а понад 14 000 км2 акваторії України потребують розмінування.
Однак, попри складнощі, у серпні 2023 року, завдяки успіхам ЗСУ, Україні вдалося відкрити новий морський шлях у Чорному морі для торгівельних суден, що дозволило розширити асортимент товарів, які перевозяться, порівняно з припиненим зерновим коридором.
Основні напрями розвитку водного транспорту включають:
– розмінування Чорного моря та річкових маршрутів;
– відновлення роботи портів;
– модернізацію суднобудівної галузі, що має стратегічне значення для економіки країни.