Законопроєкт щодо спрощення процедур обігу земель: чого очікувати іноземному інвестору?

Законопроєкт щодо спрощення процедур обігу земель: чого очікувати іноземному інвестору?

Протягом чотирьох пленарних днів, з 16 по 19 березня 2021 року, Верховна Рада розглядала правки до законопроєкту № 2194 щодо спрощення процедур обігу земель. Встигли розглянути більше тисячі правок. Розгляд буде продовжено після поновлення засідань Парламенту – попереду розгляд ще більше двох тисяч правок від депутатів.

Чому до цього проєкту прикуто так багато уваги народних депутатів та чого очікувати іноземному інвестору в разі його ухвалення?
 
Проєкт Закону «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» передбачає:

Придбання земельних ділянок іноземними компаніями

Земельний кодекс України у чинній редакції неабияк обмежує можливості набуття іноземними компаніями землі у приватну власність. Іноземні юридичні особи можуть набувати право власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів лише у разі придбання об’єктів нерухомого майна.

Такі обмеження лише блокують можливості для інвестування, якщо проєктом, наприклад, передбачається будівництво на земельній ділянці за межами населених пунктів. Земельний кодекс ставить іноземних інвесторів у нерівні умови з вітчизняними компаніями, що, у свою чергу, впливає на розвиток конкуренції на ринках України. Поширені практики обходу таких вимог законодавства (наприклад, шляхом утворення проміжних компаній) не застосовуються іноземними інвесторами з високим рівнем «комплаєнсу». У свою чергу, придбання земельної ділянки з наявною нерухомістю для подальшої її модернізації також не завжди вирішує проблему, оскільки може бути дорожчим за будівництво об’єкту «з нуля», а також вимагає більших часових затрат для інвестора (земельну ділянку із об’єктом нерухомості, що буде відповідати проєкту інвестора, непросто знайти).

Законопроєкт № 2194 має усунути такі обмеження, а також:

  • скасувати необхідність іноземним юридичним особам погоджувати купівлю земельних ділянок державної та комунальної власності з Кабінетом Міністрів України;
  • повністю урівняти іноземних юридичних осіб до юридичних осіб України у земельних відносинах, тощо.

Усунення бюрократичних бар’єрів

Чимало проєктів інвесторів, що потребують погодження зміни цільового призначення особливо цінних земель, блокуються через те, що така процедура має здійснюватися Верховною Радою. Через довготривалість погодження інвестиційний проєкт може втратити свою «привабливість» для інвестора. Законопроєкт покликаний має усунути такий недолік законодавства, передавши відповідні повноваження органам місцевого самоврядування.


Окрім того, законопроєкт № 2194 покликаний ліквідувати й інші бюрократичні «перепони», що нерідко блокують інвестиційні проєкти, зокрема:

  • скасувати інститути державної експертизи землевпорядної документації, державної експертизи документації із землеустрою та агрохімічної паспортизації земель;
  • усунути окрему процедуру видачі спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок як документів дозвільного характеру та скасувати окрему процедуру переднього погодження матеріалів місця розташування об’єкта, який передбачається розмістити на земельній ділянці тощо.

Підвищення прозорості

Законопроєкт № 2194 також передбачає переведення низки послуг у сфері земельних відносин в електронну форму. Державний фонд документації із землеустрою та оцінки земель «запрацює» в цифровому форматі, а отримати доступ до публічної інформації, розміщеної на веб-сайті Фонду, можна буде шляхом безоплатного анонімного перегляду, копіювання та друку.


Серед інших новацій: внесення відомостей до Державного земельного кадастру засобами електронного зв’язку, а також засвідчення відповідності документації із землеустрою нормативно-технічним документам кваліфікованим електронним цифровим підписом.

Таким чином, прийняття проєкту Закону № 2194 сприятиме підвищенню «прозорості» у сфері обігу земель, спрощенню процедур, пов’язаних з реалізацією інвестиційних проєктів, а також відкриє нові можливості для інвестування в економіку України для іноземних компаній.

Євгеній Шакотько, начальник Управління з правових питань та регуляторної політики ДУ “ЮКРЕЙНІНВЕСТ”

Стефан Христенко, фахівець Управління з правових питань та регуляторної політики ДУ “ЮКРЕЙНІНВЕСТ”