Війна рф проти України спричиняє додаткові витрати та ризики для світового автомобільного сектору, оскільки Україна є ключовим постачальником деяких необхідних матеріалів та запчастин, що забезпечують стабільність промислових виробничих мереж.
Близько 50% світового неону напівпровідникового класу, важливого для виробництва мікрочипів, надходило від двох українських компаній – ТОВ “Інгаз” і ТОВ “Кріоін Інжинірінг”. До вторгнення рф, ТОВ “Інгаз” базувалося в Маріуполі, де щомісячно виробляло від 15 до 20 тисяч м3 неону для клієнтів з США, Тайваню, Південної Кореї, КНР та Німеччини, причому близько 75% покупців були з індустрії мікрочипів. ТОВ “Кріоін Інжинірінг” із щомісячним обсягом виробництва неону у 10-15 тисяч м3, що розташоване в Одесі, припинило роботу 24 лютого, коли з’явилась небезпека для працівників.
До відома, компанії-виробники мікрочипів із США на 90% задовольняють свої потреби в неоні за рахунок імпорту з України. На сьогодні у них ще лишилися запаси, які можуть закінчитися наприкінці року. Тож перебої в постачанні неону можуть створити нові проблеми для автовиробників тоді, коли галузь тільки почала оговтуватися після кризи нестачі напівпровідників під час пандемії Covid.
За даними Reuters, компанії-автовиробники інвестували понад 600 мільйонів доларів США в 38 заводів в Україні. Ці компанії здебільшого виробляють електропроводку, яка скріплює електричні кабелі в автомобілях. За оцінками Wells Fargo, з України на європейський ринок постачається близько 10-15% електропроводки, процес виробництва якої не вдасться швидко налагодити в інших виробників запчастин.
Для уникнення дефіциту запчастин, такі гіганти німецького автопрому як BMW Group, Mercedes-Benz Group і Volkswagen Group намагаються передусім координуватися з працюючими українськими постачальниками і водночас розширювати свої мережі постачання за межами України. Однак перебої у глобальному ланцюгу постачань, внаслідок вторнення рф в Україну, вже зумовили зупинку виробництва на деяких заводах Volkswagen Group і BMW Group і очікується, що ці компанії не останні в черзі.
Експерти S&P Global внаслідок війни понизили світовий прогноз виробництва автомобілів з 84 до 82 мільйонів одиниць у 2022 році та з 91 до 88 мільйонів у 2023 році.
Перебої в автовиробництві спричиняють значні втрати не тільки для компаній-виробників, а і для економічного добробуту країн в цілому. Так, стратег Deutsche Bank Крістіан В’єтошка підрахував, що внаслідок закриття заводів-автовиробників у 2020 році під впливом пандемії коронавірусу, кожен тиждень простою знижував ВВП Чехії та Угорщини на майже 0,1 процентний пункт. Для цих країн малих економік наслідки є більш серйозними, ніж для більш сильних економік.