Війна рф проти України спричинила значні перебої світового виробництва автомобілів


Війна рф проти України спричинила значні перебої світового виробництва автомобілів

Війна рф проти України спричиняє додаткові витрати та ризики для світового автомобільного сектору, оскільки Україна є ключовим постачальником деяких необхідних матеріалів та запчастин, що забезпечують стабільність промислових виробничих мереж.


Близько 50% світового неону напівпровідникового класу, важливого для виробництва мікрочипів, надходило від двох українських компаній – ТОВ “Інгаз” і ТОВ “Кріоін Інжинірінг”. До вторгнення рф, ТОВ “Інгаз” базувалося в Маріуполі, де щомісячно виробляло від 15 до 20 тисяч м3 неону для клієнтів з США, Тайваню, Південної Кореї, КНР та Німеччини, причому близько 75% покупців були з індустрії мікрочипів. ТОВ “Кріоін Інжинірінг” із щомісячним обсягом виробництва неону у 10-15 тисяч м3, що розташоване в Одесі, припинило роботу 24 лютого, коли з’явилась небезпека для працівників.


До відома, компанії-виробники мікрочипів із США на 90% задовольняють свої потреби в неоні за рахунок імпорту з України. На сьогодні у них ще лишилися запаси, які можуть закінчитися наприкінці року. Тож перебої в постачанні неону можуть створити нові проблеми для автовиробників тоді, коли галузь тільки почала оговтуватися після кризи нестачі напівпровідників під час пандемії Covid.


За даними Reuters, компанії-автовиробники інвестували понад 600 мільйонів доларів США в 38 заводів в Україні. Ці компанії здебільшого виробляють електропроводку, яка скріплює електричні кабелі в автомобілях. За оцінками Wells Fargo, з України на європейський ринок постачається близько 10-15% електропроводки, процес виробництва якої не вдасться швидко налагодити в інших виробників запчастин.


Для уникнення дефіциту запчастин, такі гіганти німецького автопрому як BMW Group, Mercedes-Benz Group і Volkswagen Group намагаються передусім координуватися з працюючими українськими постачальниками і водночас розширювати свої мережі постачання за межами України. Однак перебої у глобальному ланцюгу постачань, внаслідок вторнення рф в Україну, вже зумовили зупинку виробництва на деяких заводах Volkswagen Group і BMW Group і очікується, що ці компанії не останні в черзі.


Експерти S&P Global внаслідок війни понизили світовий прогноз виробництва автомобілів з 84 до 82 мільйонів одиниць у 2022 році та з 91 до 88 мільйонів у 2023 році.


Перебої в автовиробництві спричиняють значні втрати не тільки для компаній-виробників, а і для економічного добробуту країн в цілому. Так, стратег Deutsche Bank Крістіан В’єтошка підрахував, що внаслідок закриття заводів-автовиробників у 2020 році під впливом пандемії коронавірусу, кожен тиждень простою знижував ВВП Чехії та Угорщини на майже 0,1 процентний пункт. Для цих країн малих економік наслідки є більш серйозними, ніж для більш сильних економік.