Пошук альтернативних торговельних шляхів для українських товарів швидко підвищує вимоги до сухопутної та морської транспортної інфраструктури та послуг. Для торговельних партнерів України багато товарів тепер доводиться транспортувати з далеких ринків. Це збільшило глобальний попит на судна та вартість доставки по всьому світу, на додачу до зростання цін на самі товари.
Більш високі витрати на енергоносії призвели до підвищення цін на морські бункери, збільшуючи витрати на доставку для всіх секторів. До кінця травня 2022 року світова середня ціна на мазут з дуже низьким вмістом сірки (VLSFO) зросла на 64 відсотки порівняно з початком року.
Менше транспортування зерна на великі відстані призводить до зростання цін на продукти харчування. Ціни на зерно та витрати на доставку зростали з 2020 року, але війна в Україні посилила цю тенденцію та скасувала тимчасове зниження цін на доставку.
У звіті UNCTAD йдеться, що з лютого по травень 2022 року ціна, сплачена за транспортування насипних вантажів, таких як зерно, зросла майже на 60%. Супутнє підвищення цін на зерно та фрахтових ставок призведе до зростання споживчих цін на продукти харчування на 3,7% у всьому світі.
У березні Україна стала найбільшим постачальником залізної руди до Європейського Союзу, заповнивши прогалину, залишену російськими матеріалами. Обсяги продажів досягли 2,1-2,3 млн тонн на місяць проти звичайних 1,4-1,5 млн тонн. За даними GMK Center, українська залізна руда тоді становила 30% потреб Європи. Але експорт з України впав на 23% у червні після того, як низка залізорудних об’єктів у країні призупинили роботу через триваючі проблеми з транспортуванням, спричинені військовою агресією Росії проти України. Обсяги експорту залізної руди до ЄС за останні місяці впали до 0,9-1,0 млн тонн, що на вдвічі менше ніж на початку року. Українська залізна руда постачається до Чехії, Польщі, Словаччини, Австрії, Німеччини та інших країн ЄС. З української залізної руди провідні металургійні підприємства Європи, зокрема ArcelorMittal, US Steel, Voestalpine, Thyssenkrupp, виготовляють з неї сталь. Зараз перед європейськими виробниками сталі стоїть питання заміни втраченої української залізної руди. Такий перехід буде дорого коштувати європейським виробником, до того час доставки значно зросте, як мінімум до 2 місяців з країн Південної Америки, порівняно з 8-14 днями транспортування з України.
У результаті зростання витрат на сировину та транспортування означають вищі ціни для споживачів. UNCTAD у своєму звіті про глобальну морську торгівлю за червень, закликає до термінових дій, щоб відкрити українські порти для міжнародних перевезень. Це є необхідною умовою забезпечення стійкої глобальної торгівлі. Потрібно постійно посилювати співпрацю всіх міжнародних стейкхолдерів сектору транспортування для створення необхідних для цього умов.