Європейська комісія та держави-члени ЄС, що межують з Україною, організували 12 травня 2022 року «шляхи солідарності» між Україною та ЄС. «Шляхи солідарності» — це важливі коридори для українського сільськогосподарського експорту, а також для експорту й імпорту інших товарів.
Від моменту створення «шляхів солідарності» автомобільним та залізничним транспортом, а також через чорноморські й дунайські порти було експортовано понад 15 млн тонн українських сільськогосподарських товарів (зерна, олійних культур та супутніх продуктів). Крім того, починаючи з серпня, Чорноморська зернова ініціатива допомогла знову розпочати перевезення зерна з українських чорноморських портів, тим самим ще більше знижуючи ціни на продовольство в усьому світі.
Разом ці ініціативи дозволили з травня до кінця жовтня експортувати близько 25 млн тонн українського зерна, олійних культур і супутніх продуктів на світові ринки, в тому числі в найнужденніші країни.
«Шляхи солідарності» наразі є єдиним варіантом для експорту всіх інших, несільськогосподарських українських товарів до решти світу та імпорту всіх необхідних Україні товарів, як-то паливо та гуманітарна допомога. Таким чином, «шляхи солідарності» стали для економіки України життєво важливою комунікацією, повернувши українським фермерам та бізнесу понад 15 млрд євро дуже необхідних доходів.
Щоб поліпшити функціонування «шляхів солідарності», ЄС співпрацює з державами-членами, Україною та Республікою Молдова, міжнародними партнерами та компаніями, а також транспортними операторами. Прикордонні держави-члени ЄС Польща, Румунія, Словаччина та Угорщина доклали величезних зусиль та багато інвестували, щоб полегшити ці торговельні маршрути.
Проте, «шляхи солідарності» вже вичерпують свою спроможність, у них є вузькі місця, а кошти логістики високі. Європейська комісія виділить 250 млн € дотацій на підтримку «шляхів солідарності» та 50 млн € на підтримку розвитку інфраструктури, необхідної для подальшого збільшення пропускної спроможності «шляхів солідарності».
Європейський інвестиційний банк планує до кінця 2023 року інвестувати в проєкти, які відповідають цілям «шляхів солідарності», до 300 млн €. Це додатково до діяльності, що вже оголошена та фінансована в Україні, значна частина якої скерована на модернізацію автомобільних та залізничних доріг. Крім того, Європейський інвестиційний банк та Європейська комісія надають технічну експертизу Jaspers (Joint Assistance to Support Projects in European Regions — Спільна допомога для підтримки європейських регіональних проєктів) для ідентифікації та підготовки транскордонних транспортних проєктів, що будуть фінансуватися в рамках CEF, до яких може бути залучене співфінансування ЄІБ.
Група Світового банку, додатково до свого регіонального транспортного моделювання, швидкої оцінки збитків для виявлення пріоритетних інвестицій в ремонт і відновлення, а також поточних робіт із торгівлі та логістики, готує нагальний проєкт проведення ремонту залізничної та автодорожньої інфраструктури, пошкодженої війною, приділяючи до 100 млн $, призначених для виплати в 2023 році. Обговорюється відновлення залізничної інфраструктури та мультимодальної логістики в Румунії та Республіці Молдова, що веде до кордонів України, щоб підтримати життєво важливий український експорт та імпорт, а також закласти підґрунтя для відбудови.