russia’s war against Ukraine brings hard challenges for world aircraft manufacturing


війна росії проти України зумовила серйозні виклики для світового авіабудування

Світовому аерокосмічному сектору, який все ще не відновився після наслідків пандемії Covid-19, довелося постати перед численними викликами, які зумовило повномасштабне вторгнення рф в Україну. Найбільш серйозним викликом є потенційний дефіцит титану — ключового металу для виробництва літаків.


Спричинений пандемією спад виробництва нових літаків усіх форм і розмірів фактично сприяв накопиченню надлишків титану в умовах повільного відновлення міжнародного туризму. За даними Bloomberg, ймовірно, мине кілька років, перш ніж основні компанії-виробники літаків Boeing і Airbus повернуться до допандемічного рівня виробництва великих (двопрохідних) реактивних літаків, якщо вони взагалі колись будуть в змозі це зробити.


Враховуючи нестабільну геополітичну ситуацію, Boeing і компанія-виробник двигунів Safran SA почали завчасно накопичувати резервні запаси титану. У січні 2022 року генеральний директор Boeing Дейв Калхун визнав, що компанія захищена «на досить довгий час». 7 березня Boeing оголосив, що припиняє закупівлю титану з росії, тоді як його європейський конкурент — Airbus продовжує розраховувати на російські поставки. Проте війна, що триває, безумовно, вплине на поставки титану для компаній аерокосмічних гігантів у середньо- та довгостроковій перспективі.


На сьогоднішній день росія залишається важливим джерелом титану, а спричинені війною перебої матимуть значні наслідки, що зумовлять зміни в ланцюгах постачань. Таким чином, інші провідні виробники титану могли б скористатися моментом і збільшити свої потужності, в тому числі і Україна, яка до 24 лютого займала 5 місце серед світових експортерів титану (7,2% світового виробництва). Україна є однією з 5 країн-лідерів у світі за розвіданими запасами та однією з небагатьох країн із замкненим циклом виробництва у титановій промисловості — від видобутку та переробки титанових залізних руд (переважно ільменітового концентрату) до виробництва готової продукції.


Наприклад, «ОГХК» виробляє 20 тис. тонн титану на рік. Компанія експортує в 30 країн світу і є одним із найбільших у світі виробників титанової сировини, з часткою 4% світового ринку. Загалом, після закінчення війни титанова промисловість може стати одним із драйверів економічного зростання України.