Залізничні шляхи
Українська залізнична мережа є однією з найбільш розгалужених у Європі. Її загальна довжина складає близько 20 тис. км, з яких приблизно 50% електрифіковано, що забезпечує ефективне та екологічне транспортне сполучення. Ця інфраструктура охоплює всі регіони країни, сполучаючи промислові центри, порти та ключові торгівельні вузли.
Залізнична мережа України інтегрована із залізничними системами сусідніх країн, що робить її важливим елементом міжнародних транспортних коридорів. Через Україну проходять ключові шляхи сполучення між Європою та Азією, що підсилює її роль як транзитної держави.
Однак основною проблемою залізничного сектора є значний знос рухомого складу, який створює серйозні виклики для ефективності транспортних перевезень. Середній рівень зносу вагонів становить близько 90%, що значно впливає на якість послуг і витрати на їх обслуговування. Ще одним викликом є різниця ширини колій в Україні та Європі. Як і в багатьох країнах колишнього Радянського Союзу, українська ширина залізничної колії становить 1520 мм. У більшості країн Європи використовується так звана “стандартна” ширина колії — 1435 мм. Потяги, які використовуються в Україні, не можуть рухатися європейськими залізничними шляхами без адаптації або зміни колісних візків. Це ускладнює прямий залізничний рух між Україною та ЄС. Для перевезення вантажів і пасажирів між Україною та Європою потрібні спеціальні термінали на кордонах, де вантажі перевантажуються на інші вагони або відбувається зміна візків.
Україна активно працює над інтеграцією із європейськими транспортними системами. Наприклад, у деяких напрямках уже будуються ділянки залізниць стандартної європейської ширини, як, наприклад, на маршруті до Львова. У перспективі, розвиток залізничної інфраструктури з шириною 1435 мм дозволить підвищити ефективність транспортного сполучення між Україною та ЄС і створити кращі умови для міжнародної торгівлі.